3 redenen om te gaan Trail Runnen

De  3 voordelen van Trail Running.

 

Trail running wint steeds meer aan populariteit en dat heeft een reden. Trail running doe je n.l. zonder wedijver je loopt voornamelijk op onregelmatig golvend terrein afwisselend met korte, langere klimmetjes en afdalingen.

Bovendien loop je in een natuurlijke omgeving i.p.v. van op asfaltwegen. Verder heeft trail running andere voordelen om een betere hardloper te worden.

Een groot voordeel van trail running is, dat je minder  stress toedient aan spieren, gewrichten en pezen vergeleken met lopen op harde ondergrond. Trail runs inplannen in je reguliere loopschema is eenvoudig en heeft meerdere voordelen.

 

De 3 redenen om te starten met Trail Running:

 

# 1. Elke voetplaatsing is anders.

En waarom is elke voetplaatsing anders? En waarom is dat belangrijk?

Tijdens trailrunning spelen meerdere factoren een rol. In de basis  spelen 3 factoren een variabele constante veranderde factor.

  1. Golvend terrein
  2. Afwisselende ondergrond
  3. Wisselende tempo`s

 

Door het continu golvend terrein o.a. heuvel op, heuvel af verandert je natuurlijke loopstijl.

  • Bij heuvel op vind er een midden/voorvoet plaatsing plaats.
  • Bij heuvel af vind er eerder een hiellanding plaats.
  • Op vlakke ondergrond vind er ergens tussen de voor/midden en hiellanding voetplaatsing plaats. Afhankelijk van je looptechniek en loopsnelheid.

Door het golvend parcours verandert je voetplaatsing regelmatig van hetzij van  haklanding naar midden/voorvoet landing.

Het voordeel hiervan is, dat je de piekbelasting bij elke voetplaatsing afwisselt, wat zorgt voor minder chronische belasting op dezelfde spiergroep, gewrichten en pezen en daardoor het risico op blessures verminderd.

Het tweede punt is de afwisselende ondergrond. Door de afwisseling van ondergrond ( zand, bospadden en verhard) is het aantal standen van je voeten heel afwisselend van pronatie ( binnen draaien voet) naar supinatie( buiten draaien voet). Juist door de afwisseling van ondergrond veranderd je voetstand veel meer dan op de weg. De hoeveelheid afwisselende voetstanden zijn efficiënt voor een natuurlijke loopstijl.

Het derde punt is het wisselende tempo. Door de afwisseling van het golvende parcours en ondergrond is je loopsnelheid niet altijd gelijk. En schommelt je hartslag regelmatig waardoor je zowel je aerobe als anaerobe systeem prikkelt. Door de afwisseling van tempo werk je indirect aan de verbetering van je looptechniek.

 

 # 2. Trail Running spreekt meer spiergroepen aan.

Op dezelfde manier dat een golvend parcours, afwisselende ondergrond en wisselende tempo`s je voetplaatsing trainen. Activeren diezelfde factoren meer spiergroepen.

Door regelmatig een Trailrun in te plannen, ga je meer spiergroepen aanspreken o.a. de stabiliserende spieren rond je wervelkolom, bilspieren, heupspieren en de spieren rond de knie en voet/enkel worden op een andere manier geactiveerd ,dan dat je voornamelijk alleen maar op een vlakke, harde ondergrond hardloopt.

Het trainen van meer en afwisselende spiergroepen zorgt voor meer core stability ,kracht en balans.  Hierdoor ontwikkel je een natuurlijke loopstijl en ga je efficiënter hardlopen.

 

# 3. Ontsnap van het monotone hardlopen op de weg

Wie wil nu elke dag het zelfde rondje hardlopen?

Weinig afwisseling en vaak lange saaie duurlopen in een constant tempo. Of juist de korte pittige intervals die voor stress  en een hoge piekbelasting zorgen.

Daarbij loop je het risico om vroeg of laat geblesseerd aan de kant te komen zitten. Dat allemaal bij elkaar opgeteld kan er voor zorgen dat je motivatie wegvalt.

Een trailrun vindt plaats in een natuurlijke afwisselende omgeving. De nadruk ligt veel minder op presteren en meer op het genieten van het moment.

Regelmatig trailruns inplannen dragen bij aan een goede gezondheid en fysieke/ mentale fitheid.

Dus de volgende keer als het je ontbreekt aan motivatie ga dan i.p.v. de weg op het strand en bos opzoeken.

Geniet van het moment en maak je kop leeg. Gegarandeerd dat je een leven lang met plezier blijft hardlopen.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
0 Shares
Tweet
Share
Share