Als ik straks thuis kom van vakantie dan ga ik dat en dat doen of stop ik daar en daar mee. Ga eindelijk die langslepende ruzie met mijn vriendin goedmaken ga ik minder internetten. Ga ik bewust gezonder leven door mij goed te voeden i.p.v. mijn mond te vullen. Ga meer bewegen door vaker de fiets te nemen i.p.v. de auto te pakken voor een boodschap om de hoek.

Ga ik minder eindeloos turen naar mijn beeldschermen ( iphone, android, televisie, netflix  etc). Ja ,wat als je straks thuis komt van vakantie je neemt je van alles voor,maar vaak blijft het helaas bij voornemens.

Allemaal hebben we hier meer of minder last van. De vraag is alleen wat is hiervan de oorzaak. Ons brein is zodanig geprogrammeerd  dat we nog met overleven bezig zijn. De data van ons brein is sinds mensenheugenis onveranderd het is nog steeds ingesteld op “Fight or Flight” het vecht- en/ of vlucht mechanisme.

Het zogenaamde “oerbrein”beschermt ons tegen gevaren van buitenaf en wil het liefst alles bij hetzelfde houden, want dat voelt veilig en vertrouwd.

Het “oerbrein”houdt niet van veranderen en zal alles in het werk stellen om alles bij het oude te houden. Vandaar dat veranderen zo moeilijk is. Dit alles speelt zich op onbewust niveau af  m.a.w. je merkt er helemaal niets van. Als je bijvoorbeeld een gewoonte wilt veranderen dan zul je je gedrag moeten aanpassen.

Uit je comfortzone stappen is een belangrijke stap op weg naar verandering.  Dat is vaak waar het mis gaat, de angst die onze gedachten voedt, weerhoudt ons om actie te ondernemen. En die actie is nodig om dingen te bewerkstelligen. Zonder actie geen reactie. Angst is onze grootste vijand angst voelt als pijnlijk en toch moet je die pijn ondergaan om tot echte een doorbraak te komen.

Dus wat ga jij straks na thuiskomst van je vakantie aanpakken? De eerste stap is de belangrijkste stap vervolgens kom je in beweging op weg naar je doel of verandering. De beweging kun je ook letterlijk nemen door het nemen van de juiste actie. Die actie kan zijn dat je gaat sporten hetzij wandelen of hardlopen aan jouw de keuze.

Kies vooral iets wat je leuk vind en doe het samen met je partner,buurvrouw, vriend(in). Samen iets ondernemen wat je leuk vind,zorgt ervoor dat je een nieuwe gewoonte aanleert. Het duurt pakweg 21 dagen  en soms langer ,voordat iets begint te wennen.  Een gewoonte aanleren vergt geduld, discipline en doorzettingsvermogen. De beloning die je hiervoor terugkrijgt, weegt niet op tegen alle inspanningen en teleurstellingen die je op je pad ongetwijfeld zult tegenkomen.

Een eenvoudige manier om aan je vitale fitheid te werken is een vorm van duursport. Duursport in de vorm van hardlopen,fietsen,sportief wandelen is ontzettend laagdrempelig. Je hoeft niet ergens lid van te worden je kunt onder o.v.b. direct van start gaan, je kunt het overal doen. Bovendien kost het weinig geld . Om te voorkomen dat je vroegtijdig afhaakt, bestaan er legio mogelijkheden om het onder enthousiaste en deskundige begeleiding te doen. Ook bij jouw in de buurt vind je die begeleiding www.dehardloopacademy.nl