Hardlopen tijdens de pollenperiode

In deze periode van het jaar als de dagen lengen en de temperatuur stijgt, is het heerlijk om te gaan hardlopen. In de lente komt de natuur weer tot leven. Je ziet en merkt het als je er bewust op let dat de natuur veranderd. Zo geniet ik al 2 weken van het gezang van een merel die mij het gevoel geeft eindelijk het wordt weer lente ik word hier erg blij van.

Bovendien is het s`avonds langer licht en kun je met gemak na  het avondeten een rondje hardlopen in het nabij gelegen park. Een nadeel van deze periode is het ontstaan van pollen van de bloeiende bloemen, bomen en grassen.  Als je last hebt van hooikoorts dan is deze periode minder geschikt om hardlopend te genieten van de natuur.  Bij hooikoortsklachten reageert je lichaam op het stuifmeel van bomen,bloemen en grassen. Met name overdag bij droog,zonnig weer en wind kunnen de klachten heftig zijn.

Niezen en snotteren

Tijdens een hooikoorts reactie raken je slijmvliezen van de neus en ogen geïrriteerd.

Kenmerkende klachten

  • Jeukende, branderige ogen, die voortdurend tranen
  • Rode gezwollen oogleden
  • Een loopneus,die overgaat in een verstopte neus
  • Hevig niezen
  • Vermoeidheid en lusteloosheid

De klachten kunnen verschillen afhankelijk van de hoeveelheid stuifmeel die vrijkomt. Daarbij spelen weersomstandigheden ook een rol. Als het regent,blijft er minder stuifmeel in de lucht hangen. Droog weer en wind zorgen juist weer voor veel stuifmeelvorming in de lucht en meer/ernstiger klachten.

Bepaal waar en wanneer je loopt

Als je veel klachten ondervind tijdens een hooikoortsaanval is het niet verstandig om bij warm droog weer te gaan hardlopen. Ook kun je ondanks de verleiding om in het bos of park te gaan lopen dit beter vermijden. Ben je in de gelegenheid om aan zee te lopen dan moet je dat zeker gaan doen hier heb je namelijk veel minder last van pollen. Maar de meest voor de hand liggende oplossing is bij regen of vlak daarna te gaan lopen dan zijn weinig of geen pollen in de lucht.

Pas je planning aan

Helaas is er geen ontkomen aan de pollenperiode is een jaarlijks terugkerend feit waar je hoe dan ook last van ondervind. Hou hier dan ook  vroegtijdig rekening mee als je je jaarprogramma opstelt. Zeker wat betreft de voorbereiding op de voorjaarsmarathons is het belangrijk om zorgvuldig je momenten te kiezen wanneer het gunstig weer is. Raadpleeg hiervoor de website van pollennieuws omtrent actuele update.

Pas je schema zo nodig aan plan bijvoorbeeld geen langere duurlopen van een aantal uren of een intensieve intervaltraining als je weet dat er op dat tijdstip veel pollen in de lucht circuleren. Als alternatief kun je uitwijken naar de sportschool om de hoek door een crosstraining te doen.

Wat kun jezelf doen ?

Om jezelf te beschermen tegen de pollenallergie kun je o.a. vaseline aanbrengen rond je neus  hiermee beperk irritatie van je neusslijmvliezen. Het dragen van een zonnebril in combinatie met een petje kan bescherming bieden aan je ogen zeker als er wind staat.

Medicijnen

Wat je verder nog kunt doen om erger te voorkomen is het gebruikmaken van medicatie. Er zijn neussprays op de markt,die lokale bescherming bieden tegen klachten in de neus en ogen. Zoals niesbuien,loopneus en tranende branderige ogen. Daarnaast zijn er tabletten ter bestrijding tegen alle hooikoortsklachten niet alleen slijmvliesklachten van neus en ogen, maar ook tegen benauwdheid en het algehele lamlendige gevoel dat je bij hooikoorts kunt hebben  Ga niet voor eigen dokter spelen neem contact op met je huisarts als je twijfelt of vragen hebt. De huisarts kan je door verwijzen naar een specialist op het gebied van hooikoorts.

Als je een reactie wilt geven op dit artikel doe dat dan vooral ik benieuwd naar je feedback. Bij andere wensen of problemen omtrent hardlopen verwijs ik je graag door naar mijn De Hardloop Academy